Picture of Anna S Grabowska
Ćwiczenia - 5/03/2010
by Anna S Grabowska - Wednesday, 10 March 2010, 07:44 AM
 
e
pafw

seniorzy w akcji

KLUB SENIORA POLITECHNIKI GDAŃSKIEJ
Spotkania z komputerem dla seniorów PG – 5.03.2010

ABC bezpieczeństwa w sieci

15 reguł, które należy stosować

1. Po zakończeniu pracy z komputerem należy pamiętać o wylogowaniu się.

2. NIE WOLNO wchodzić na strony, które nie posiadają certyfikatu bezpieczeństwa. W takich przypadkach użytkownik jest ostrzegany przez przeglądarkę o niebezpieczeństwie.

3. NIE WOLNO instalować programów pochodzących z sieci. Jeśli podczas przeglądania zasobów użytkownik zostanie zapytany o zgodę na zainstalowanie czegokolwiek należy odpowiedzieć NIE.

4. NIE WOLNO podawać numerów karty kredytowej w sieci.

5. NIE WOLNO podawać swoich danych adresowych w serwisach internetowych.

6. NIE WOLNO otwierać wiadomości nieznanego pochodzenia – należy je od razu skasować.

7. NIE WOLNO odpowiadać na spam – jeśli dostaniemy informację o konkursie, w którym możemy wygrać wielkie pieniądze a jedyne co musimy zrobić to kliknąć na podany niżej link, to na pewno kryje się za tym podstęp.

8. NIE WOLNO wysyłać mail’em danych dotyczących konta w banku. ZADEN BANK NIE PYTA O DANE SWOICH KLIENTÓW MAIL’EM.

9. Należy upewnić się, że zapora sieciowa Windows jest włączona (start->panel sterowania->centrum zabezpieczeń) bądź używać innej zapory sieciowej (tzw. Firewall’a) filtrującej ruch sieciowy.

10.Nie należy instalować więcej niż jednego programu antywirusowego. Należy aktualizować jego bazę wirusów. W sieci dostępne są darmowe programy antywirusowe:

a. AVG Free Edition - free.grisoft.com

b. AntiVir - www.free-av.com

c. Avast! - www.avast.com

11.Można aktualizować hasło do skrzynki pocztowej (zalecane 2 razy w roku).

12.Nie używaj jako haseł (lub ich części) loginu, słów będących imionami, nazwiskami lub nazwami miejscowości. Najlepsze hasło to ciąg co najmniej ośmiu znaków zawierający zarówno litery jak i cyfry oraz znaki specjalne np. ! ; : . , ? egg (wszystko w granicach rozsądku).

13.Na pytanie: „CZY ZEZWALASZ NA DOSTĘP….” zawsze należy odpowiedzieć NIE.

14.Zaleca się używanie bezpiecznej przeglądarki np. Mozilla Firefox.

15.Zaleca się zainstalowanie certyfikatu UMK. Jest on używany do uwierzytelnienia wszystkich bezpiecznych stron WWW na serwerach UMK (adres zaczynający się od https://... zamiast http://...).

Ciekawe linki (dla trochę bardziej zaawansowanych użytkowników):

1. http://www.uci.umk.pl/studenci/abcbezpieczenstwa/